zaterdag 15 januari 2011

Een dworpje

Op dinsdag 11 januari 2011 vertrokken we met heel het 3de jaar binnen onze opleiding naar Dworp. Ik keek hier niet echt naar uit, omdat de vakantie nog maar pas achter de rug was en ik toch nog volop in de vakantiestemming zat. We wisten ook helemaal niet wat we allemaal konden verwachten, al hadden we een dagklapper gekregen op voorhand. Hieronder staat in grote lijnen wat we gedaan hebben.

Een Griekse Mythologie terug tot leven brengen
We kregen de opdracht om een Griekse mythologie te kiezen en deze terug tot leven te brengen door een voorstelling te creëren dat ongeveer 7 minuten duurt. We moesten deze opdracht maken binnen groepjes van 6 studenten. Mijn groepsgenootjes waren: Eline V.C., Anke, Eline G., Tatjana en Lindsay. Een heel leuk groepje om mee samen te werken! Wij kozen Medea als Griekse mythologie en maakten hierrond een toneeltje met een paar grappige elementen erin.

Het script schrijven, materiaal maken en repeteren waren hoofdzakelijk de dingen die we de eerste dag deden. De avond erna moesten we immers de voorstelling tonen voor de andere studenten. Het repeteren ging echter vlot, waardoor de stress best wel nog meeviel. Het resultaat mocht er best zijn. Kortom, het was een leuke, leerrijke ervaring!


Workshops voor kinderen
De dag nadien kregen we de opdracht om workshops in elkaar te steken die te maken hadden met opera. Er werden 3 groepjes samengebracht om te overleggen over de workshops. Ons groepje ging een workshop improvisatie (muzisch taalgebruik) in elkaar steken. Ook dit verliep heel goed binnen ons groepje. We verzamelden allerlei opdrachten die we met de kinderen konden doen en zorgden voor al het nodige materiaal.

Spelletjes:
  • De student zegt een zin, elk kind vult het verhaal aan door een zin te zeggen die volgt op de zin ervoor.
  • 3 kinderen krijgen 3 woorden die te maken hebben met opera en een gek woord. Ze moeten nu een verhaaltje, toneeltje maken met al deze woorden erin. De anderen moeten nadien de woorden raden.
  • 3 kinderen krijgen 3 woorden (o.a. locaties) en moeten aan de hand van de woorden een gesprek voeren, opnieuw moeten alle woorden erin komen.
  • De kinderen lopen rond in de zaal, de studenten stappen mee. Wanneer een student een woord zegt moeten de kinderen dit uitbeelden tot deze STOP zegt. Dit voor enkele woorden.
De eerste workshop was een beetje chaotisch, maar vanaf de tweede workshop verliep alles vlot en waren zowel de kinderen als de studenten razend enthousiast.

Na de workshops kreeg elke groep opnieuw 12 kinderen om met hen een voorstelling te creëren. De kinderen mochten zelf ideeën aanbrengen, en wij probeerden dan om tips te geven of bij te sturen waar nodig. De kinderen waren zo enthousiast dat het niet altijd even makkelijk was om een besluit te trekken over wat ze nu eigenlijk wilden doen. Het resultaat was echter heel mooi, iets waar we zeer trots op zijn!

Gala-avond
De laatste avond in Dworp was een soort van gala-avond. Iedereen trok (net als in de opera) zijn/haar mooiste outfit aan en verzamelde in het hoofdgebouw. We hielden een korte receptie met een drankje en een hapje. Daarna keken we naar de film: Save the last dance. En ten slotte trokken we naar de dansvloer in de bar. Het was een gezellige avond, dat duurde tot in de vroege uurtjes. De perfecte manier om de vierdaagse te beëindigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten