zaterdag 15 januari 2011

Muzische leerlijnen binnen mijn stageschool

Op mijn stageschool (Sint-Catharina) zijn ze echt wel bewust bezig met de muzische leerlijnen. Een eerste vermoeden hierrond had ik al wanneer ik de speelplaats op kwam, hier staat namelijk een podium geplaats. Hieruit kon ik afleiden dat er zo nu en dan wel eens een voorstelling plaatsvind op het podium.

Wanneer ik dan ging rondvragen hoe het nu juist zit met MuZo binnen de school, krijg ik het antwoord dat ze het muzische in elk kind proberen te stimuleren en dat ze proberen om alle onderdelen van MuZo aan bod te laten komen. Elke leerkracht weet dan ook wat de muzische leerlijnen zijn. De leerkrachten hebben allen mappen vol met leuke, originele maar vooral muzische ideetjes.

Als een leerkracht eens geen inspiratie heeft, gaat hij/zij vaak raad vragen aan collega's. Meestal zijn de muzische lessen gebasseerd op het thema dat op die moment in de klas heerst. Vaak lopen deze thema's ongeveer gelijk met de andere klassen. (Vb. het bos, de Sint, de Lente, ...)

Zo nu en dan worden er ook allerlei evenementen georganiseerd binnen de school. Projecten zijn hier een onderdeel van. Er werd dus, zoals al eerder vermeld, een MuZo-namiddag georganiseerd binnen de week van het bos. Dit is slechts één voorbeeld van de vele muzische zaken die aan bod komen binnen de school.

Ook in de kleuterschool bereiden ze de kinderen reeds op muzisch vlak voor op de lagere school, zo weten de leerkrachten (mede door overleg) perfect wat de kleuters kunnen wanneer ze het eerste leerjaar binnen stappen.

Mijn persoonlijke mening
Ik vind het heel positief dat MuZo zo vaak aan bod komt binnen de stageschool. Je merkt dan ook dat de leerlingen héél enthousiast zijn wanneer ze een liedje mogen zingen, mogen dansen, op de computer mogen, mogen bewegen en knutselen...
Je hebt het goed gezien, er wordt nog heel vaak geknutseld binnen de school. De leerlingen krijgen een voorbeeldje of patroon en streven allen naar hetzelfde resultaat. Dit is iets compleet anders dan beeldend creeëren. Er wordt de kinderen dus nog te vaak opgelegd wat ze moeten bekomen op het einde van de les. Dit is slechts een klein werkpuntje, voor de rest zit alles best wel goed binnen het muzische in mijn stageschool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten